ﻛﻪ ذﻳﻼً ﺑﺸﺮح ﻣﺨﺘﺼﺮي از آﻧﻬﺎ اﺷﺎره ﻣﻲ ﮔﺮدد :

داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻳﺎ داﺋﻤﻲ: داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻳﺎ داﺋﻤﻲ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﻳﻚ اﻧﺤﺼﺎرﮔﺮ داﺧﻠﻲ ﺑﺮاي ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻛﺮدن ﺳﻮد ﺧﻮد ﺑﺎ ﻓـﺮوش ﻛـﺎﻻ ﺑـﻪ ﻗﻴﻤﺘﻲ ﺑﺎﻻ در ﺑﺎزار داﺧﻠﻲ ﻛﻪ ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎي ﺗﺠﺎري ﻳﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎي ﺣﻤﻞوﻧﻘﻞ اﺳﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﺧﺎرﺟﻲ ﻛﻪ ﺗﺤﺖﺗـﺄﺛـﻴـﺮ رﻗـﺒـﺎي ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ ﺧﺎرﺟﻲ اﺳﺖ ﻧﺎﺷﻲ ﻣﻲﺷﻮد در اﻳﻦ ﻣﻮرد ﻣﻲﺷﻮد ﺑﺎزار ﺧﻮدرو در اﻳﺮان را ﻣﺜﺎل زد ﻛﻪ ﻣﺜﻼ ﻗﻴﻤﺖ ﺧﻮدروﻫﺎي اﻳﺮاﻧﻲ در ﺑـﺎزارﻫـﺎي ﺧﺎرﺟﻲ ﺑﻪﻣﺮاﺗﺐ ﭘﺎﻳﻴﻦﺗﺮ از ﻗﻴﻤﺖ ﻫﻤﺎن ﺧﻮدروﻫﺎ در اﻳﺮان اﺳﺖ ﻳﺎ ﺣﺘﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﺳﺎﻣﺴﻮﻧﮓ ﻛﻪ زﻣﺎﻧﻲ ﮔﻮﺷﻲﻫﺎي ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﺧﻮد را 25 درﺻـﺪ ارزانﺗﺮ در اﻳﺮان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﺸﻮر ﺧﻮد ﻣﻲﻓﺮوﺧﺖ.

داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺨﺮب ﻳﺎ ﻏﺎرﺗﮕﺮ: داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺨﺮب ﻳﺎ ﻏﺎرﺗﮕﺮ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﻓﺮوش ﻣﻮﻗﺘﻲ ﻛﺎﻻ در ﺧﺎرج ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﻤﺘﺮ از ﻗﻴﻤﺖ داﺧﻞ ﻳـﺎ ﺣﺘﻲ ﺑﺎ ﺿﺮر و ﻓﺮوش آن ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﻤﺘﺮ از ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎي ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﺮاي ﺑﻴﺮون راﻧﺪن رﻗﺒﺎي دﻳﮕﺮ و ﻳﺎ از ﺑﻴﻦ ﺑﺮدن ﺻﻨﻌﺖ داﺧﻠﻲ ﻳـﻚ ﻛﺸـﻮر.

ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﻌﺪ از ﺑﻲرﻗﻴﺐ ﺷﺪن در ﺑﺎزار ﻛﺎﻻي ﻣﺬﻛﻮر ﻗﻴﻤﺖﻫﺎ ﺟﻬﺖ ﻛﺴﺐ ﺳﻮد ﺣﺎﺻﻞ از ﻗﺪرت اﻧﺤﺼﺎري ﺑﺎﻻ ﻣﻲرود ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل ﻣﻲﺷﻮد از اﻗﺪام ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي ﭼﻴﻨﻲ در ﺑﺎزار ﭘﻮﺷﺎك و ﺳﺎﻳﺮ ﻛﺎﻻﻫﺎ را ﻧﺎم ﺑﺮد.

داﻣﭙﻴﻨﮓ ﺗﺼﺎدﻓﻲ: داﻣﭙﻴﻨﮓ ﺗﺼﺎدﻓﻲ، ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﻓﺮوش اﺗﻔﺎﻗﻲ ﻳﻚ ﻛﺎﻻ در ﺑﺎزار ﺧﺎرﺟﻲ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﻤﺘﺮ از ﺑﺎزار داﺧﻠﻲ ﺑﺮاي ﺗﺨﻠﻴﻪ ﻣﺎزاد ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﻧﺸﺪه ﻛﺎﻻﻫﺎ ﺑﻪ اﻳﻦ دﻟﻴﻞ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺎزاد ﺑﺎﻋﺚ ﻛﺎﻫﺶ ﻗﻴﻤﺖ در ﺑﺎزار داﺧﻠﻲ ﻧﺸﻮد، در واﻗﻊ زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ اﺿﺎﻓﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻓﺮوﺧﺘﻪ ﺷـﺪ داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﻣﻲﺷﻮد.

اﻳﺠﺎد ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎي ﺗﺠﺎري در ﺑﺎزار رﻗﺎﺑﺘﻲ ﻧﺎﺳﺎﻟﻢ ﺟﻬﺖ ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺻﻨﺎﻳﻊ داﺧﻠﻲ ﻣﺠﺎز ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎ اﻏﻠﺐ ﺑﻪﺻﻮرت ﻋﻮارض ﺿﺪداﻣﭙﻴﻨﮓ و ﻳﺎ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﺑﻪ وﺿﻊ اﻳﻦ ﻋﻮارض ﺧﻮد را ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎل ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻮع داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺸﻜﻞ اﺳﺖ و ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻫﺮ ﻧﻮع داﻣﭙﻴﻨﮕﻲ از ﺑﺎزار داﺧﻠﻲ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﺑﺎ اﻳﻦ ﻛﺎر واردات ﻣﺤﺪود ﻣﻲﺷﻮد و ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﺳﻮد ﻋﺮﺿﻪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن داﺧـﻠـﻲ اﻓـﺰاﻳـﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ اﻣﻜﺎن دارد در داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻳﺎ ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺳﻮدي ﻛﻪ ﺑﺎﺑﺖ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺑﻮدن ﻗﻴﻤﺖ ﻧﺼﻴﺐ ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪه ﻣﻲﺷﻮد ﺑﻴﺶ از زﻳﺎﻧﻲ ﺑﺎﺷـﺪ ﻛـﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪه ﻣﻲﺑﻴﻨﺪ. ﻃﻲ دﻫﻪ 90 ﻛﺸﻮر ژاﭘﻦ اﻗﺪام ﺑﻪ داﻣﭙﻴﻨﮓ در ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﻲ ﭼﻮن ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن و ﻓﻮﻻد در ﺑﺎزار آﻣﺮﻳﻜﺎ و ﻣﺤﺼﻮﻻﺗـﻲ ﻣﺜﻞ اﺗﻮﻣﺒﻴﻞ و ﻓﻮﻻد در ﺑﺎزار اروﭘﺎ ﻛﺮده اﺳﺖ. ﺑﺴﻴﺎري از ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﻋﻀﻮ اﺗﺤﺎدﻳﻪ اروﭘﺎ در ﻧﻈﺮ دارﻧﺪ از داﻣـﭙـﻴـﻨـﮓ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺑﺮاي ﻣﺎزاد ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻛﺸﺎورزي ﺧﻮد اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﻨﺪ. اﮔﺮ اﺳﺘﻔﺎده از داﻣﭙﻴﻨﮓ از ﻃﺮف ﻳﻚ ﻛﺸﻮر ﻳﺎ ﺷﺮﻛﺖ اﺛﺒﺎت ﺷﻮد ﻛﺸﻮر ﻳﺎ ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺰﺑﻮر اﻗﺪام ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﺧﻮد ﺧﻮاﻫﺪ ﻛﺮد. ﻣﺎﻧﻨﺪ آﻧﭽﻪ در ﺳﺎل 1976 و 1977 از ﺷﺮﻛﺖ ﻓﻮﻟﻜﺲ واﮔﻦ آﻟﻤﺎن و ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮن ژاﭘﻨﻲ دﻳﺪه ﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎي ﺿﺪداﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﻮاﺟﻪ ﻧﺸﻮﻧﺪ.

در ﺳﺎل 1978 دوﻟﺖ آﻣﺮﻳﻜﺎ ﻳﻚ ﻣﻜﺎﻧﻴﺴﻢ ﺷﻠﻴﻚ ﻗﻴﻤﺖ را ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﺮد ﺑﺎ وﺟﻮد ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻜﺎﻧﻴﺴﻤﻲ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻓﻮﻻدي ﻛﻪ ﺑﻪ آﻣﺮﻳﻜﺎ وارد ﻣﻲ ﺷـﻮد ﭘﺎﻳﻴﻦﺗﺮ از ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﺧﺎرﺟﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺮه در اواﺧﺮ دﻫﻪ 80 ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻛﺸﻒ ﺷﻮد دوﻟﺖ آﻣـﺮﻳـﻜـﺎ ﻳـﻚ ﻣﻌﺎﻓﻴﺖ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺑﺮاي ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن داﺧﻠﻲ ﺻﻨﻌﺖ ﻓﻮﻻد در ﻧﻈﺮ ﻣﻲﮔﻴﺮد و اﻳﻦ ﻛﺎر ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﻗـﻴـﻤـﺖ ﻓـﻮﻻد وارداﺗـﻲ ﺑـﺮاﺑـﺮ ﺑﺎ ﭘﺎﻳﻴﻦﺗﺮﻳﻦ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ در داﺧﻞ ﻛﺸﻮر ﺷﻮد