آربيتراژ (Arbitrage)

آربيتراژ (Arbitrage)

 به اين دسته از معامله گران که با اتخاذ موقعيتهاي خاص در دو يا چند بازار بدون پذيرش ريسک به کسب سود مشغول مي شوند، آربيتراژگر مي گويند. از نگاه ديگر فرايندي که در آن يک شخص کالا يا مالي را در بازاري به قيمت پايين بخرد و به منظور کسب سود دوباره در بازاري که قيمت آن بالاتر است، بفروشد، آربيتراژ گويند. به گفته ديگر هرگاه کسي مالي را از بازاري بخرد و فوراً آن را در بازار ديگري به منظور استفاده از تفاوت قيمت بفروشد اين کار را آربيتراژ يا سوداگري ارزي به سود مي نامند.

آربيتراژ فرايندي است که در آن معامله‌‌گر از طريق ورود همزمان در دو يا چند بازار، فرصت دستيابي به سود بدون ريسک را شناسايي و به مرحله اجرا مي گذارد. فرصت آربيتراژ همواره و به طور پيوسته ايجاد نمي‌‌شود، زيرا عرضه و تقاضا به همسان شدن نرخها کمک مي‌‌کنند. يکي از ويژگي بازار ارز آن است که در تمام بازارهاي معاملاتي نرخ ارز يکسان اعلام مي شود. در واقع موقعيت جغرافيایی نمي‌‌تواند اختلاف نرخهاي مبادله را بوجود آورد. همسان بودن نرخهاي مبادله ارز به دليل آربيتراژ صورت مي‌‌پذيرد.

ادامه نوشته

بازاریابی بانکی:

بازاریابی بانکی:

قبل از ارائه تعریف بازاریابی یادآور می شود که بازاریابی به عنوان ترجمه واژه Marketing در این نوشتار مورد استفاده قرار گرفته است. Marketing ابعاد وسیع و گسترده ای را در بر می گیرد، و شاید ترجمه بهتر این واژه مدیریت بازار و یا بازارگردانی باشد . ما به لحاظ متداول شدن ترجمه بازاریابی برای مارکتینگ در كشور ما در این مجموعه نیز ، از کلمه بازاریابی استفاده می کنیم ، اما هر گاه از کلمه بازاریابی استفاده کنیم ، مفهوم وسیع آن مدنظر است ، مفهومی که در زیر آمده است :

بازاریابی ؛ فعالیتی انسانی است در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از طریق فرآیند مبادله(1)

 در تعریفی دیگر ، بازاریابی عبارتست از :

(همه تلاشهای نظامند برای شناخت نظام بازار و اقدام مناسب نسبت به انواع تقاضاها با توجه به نظام ارزشی جامعه و هدفهای سازمانی()

 

ادامه نوشته